Az illatok milliónyi emléket hozhatnak fel bennünk a másodperc töredéke alatt. Ez nemcsak egy elméleti tézis, hanem egy tudományosan is bizonyított tény. A Proust-hatás lényege, hogy egyetlen illatjegy olyan ingerként szolgál, melynek hatására az agyat szó szerint elárasztják az emlékképek. Na ezért nem mindegy többek között, hogy milyen aromákkal vesszük magunkat körbe!
A Proust-effektus irányítható?
Tulajdonképpen igen, hiszen bármilyen furcsán, idegenül is hangzik, az agy az illatokon keresztül programozhatóvá válik. Ha ezt tudjuk, és készek vagyunk használni, akkor az eau de parfum kiválasztását ehhez mérten érdemes alakítani. Konkrétan köthetünk egy-egy illathoz egy-egy érezni kívánt érzést. Ezt megvalósítani sokkal egyszerűbb, mint leírni, pusztán annyi az egész, hogy az aroma belélegzésének pillanatában tudatosan kell felszínre hozni a vágyott érzést, és ha ez a társítás párszor megismétlődik, akkor kialakul a kapcsolat, azaz a jövőben pusztán az illat hatására önkéntelenül felbukkan az általunk betáplált érzés. Ez óriási hatalom, aminek az előnyei nap, mint nap élvezhetőek.
Ugyanígy bizonyos hangulatokhoz is könnyedén csatolhatóak illatok. A lényeg, hogy a meglepetés ereje helyett mindez tudatosan is irányítható. Persze a jó meglepetés mindig jól jön, viszont az emlékek felidézésénél például egyértelműen látszik, hogy ahogy a pozitív emlékek elő tudnak bújni a legmélyebb bugyrokból is melengetve a szívet, úgy a negatív, rossznak bélyegzett emlékek sem kéretik magukat, hogyha egy hozzájuk kapcsolódó illatjegy ingerként szolgál mindehhez.
Miért pont az illatok?
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi van az illatokban, ami annyira erőteljes, hogy még az emlékek birodalmába is beférkőzhet? Igazság szerint főleg az illatérzékelő receptoraink felelősek mindezért. A szaglóhámon mintegy ezer receptor található, ami nagyjából tízezer különböző féle illat felismerésére képes. Ez egészen meghökkentő szám. Ráadásul az illatok kombinációinak detektálása is ugyanennyire fejlett, egyúttal összetett.
Az aromák leegyszerűsítve információk, és ezen információk érzékelésére, valamint analízisire többek között a fenti receptorok a legalkalmasabbak. Ha az információ ingerré alakult át, akkor minden adott a válaszreakció megszületéséhez, ami az emlékek olykor váratlan, néha meglepő feltörése. Az emlékképek többnyire nem egymagukban érkeznek, hanem tömbökben, blokkokban, azaz egyetlen egy illat képes arra, hogy akár évtizedek mementóit hozza a felszínre. A folyamatnak a része, hogy az illatok emlékeket csalogatnak elő, az emlékek érzéseket, érzelmeket, és ekkor, ebben a pillanatban, amikor az emóciók is bekapcsolódnak, az idő érzékelése megváltozik. Sokan a múltat ekkor már a jelenükként értelmezik, pontosan azért, mert az érzelmek átélése jelen idejűnek tűnik, és igazság szerint az is. Nem véletlen, hogy az illatokat terápiás célra is alkalmazzák, hiszen emlékek írhatóak felül, érzések válhatnak elérhetőbbé. A parfüm hatása ezért annyira összetett, és ezért nélkülözhetetlen, mert tényleg egy világ bújik meg az üvegcse falai között.