Hány embert hallottál már azt mondani, hogy az ásványvíz csak palackozott csapvíz? Szeretnek dobálózni ilyesmivel az emberek, de sajnos nagyobb a dolog igazságtartalma, mint gondolnánk. sőt annál több. A cikk végigolvasása után senkinek sem lesz kétsége, miért is ne vegyen több ásványvizet.
Az őrület kezdete
El tudod képzelni azt az időszakot, amikor nem létezett még palackozott víz? Biztosan neked is furán hangzik, de volt ilyen – mint ahogy nagymamád is emlegeti, hogy ő is volt fiatal. Az első palackozott ásványvíz 1976-ban jelent meg Franciaországban, a Perrier cég gondozásában. A smaragdzöld palackba öntött víz pontosan a disco fénykorában jelent meg, amikor a kicsapongó életmód először hágott a tetőfokra. Ki tudta volna ilyenkor visszautasítani a csillogó üvegbe zárt víz luxusnak számító eleganciáját?
Az üveges víz összeesküvés elmélete
Az talán mindenki számára ismert tény, hogy a palackozott termékek – legyen az üdítő, kávé, tea – mindig olcsóbbak, mint azok csomagolása. Egy liter csapvíz ára ma Magyarországon nagyjából 20 fillér, vagyis 0,2 Ft. Egy literről beszélünk, amit palackozott víz formájában márkától függően 40 forinttól egy „minőségi” ásványvíz esetében akár több szász forintért vehetünk meg. Bárhogy nézzük, a hagyományos csapvízhez képest még a legolcsóbb hipermarket ásványvize is átlagosan 200-szor drágább. Ahogy a 90-es években kezdett egyre népszerűbb lenni a palackozott víz, a Coca-Cola és a Pepsi is úgy gondolta, hogy nem maradhatnak ki a buliból, bevezették saját palackozott vizeiket, az Aquafinát és a Dasanit, amivel feltüzelték a piacot és oda juttatták, ahol ma tart.
A reklám
Az igazság az, hogy rengetegen isznak palackozott vizet, amiért a nagyvállalatok hatalmas reklám büdzséje felelős. 2013-ban egy átlagember 220 liter PET palackos vizet fogyasztott el. Ezekben a reklámokban a palackozott vízre különböző jelszavakat aggatnak, amik meg is teszik hatásukat: egészséges, tiszta, természetes, egyszerű, a fiatalság forrása, a jobb élet kulcsa, stb. Ezeket a jelszavakat hallva természetes, hogy millióan fogyasztanak palackozott nap mint nap. Bármilyen érzelmeket próbálnak kelteni bennünk ezek a reklámok – legyenek azok pozitív gondolatok, vagy az egészségtelen élettől való félelem -, a palackozott víz is csak víz. Az összetételén ezek a gondolatok mit sem változtatnak: két hidrogén és egy oxigén atom. Ennyi, és nem több.
A víz ára
Nevetséges, hogy egy üveg palackozott víz árán a haszon 280,000%, amit mind a marketingnek köszönhetnek a cégek. A jobb víz illúziója által keltett masszív vízfogyasztás mértéke egyre csak nő, miközben egyéb dolgok is történnek a háttérben. A víz előállításához, szállításához, palackozásához használt technológia nem feltétlenül környezetbarát: csomagolás, nem-környezetbarát anyagok használata, a természetes vizek felhasználása, a szállításért felelős kamionok és teherautók kipufogógázai… Tényleg szükségünk van minderre?
Ha vásárolni mész, te is megfigyelheted, hogy a behűtött italok jó egyharmada általában víz. Mivel a víz nem palackozza be önmagát, évente 1,5 millió tonna műanyagot gyártanak le hozzájuk, amit olajból állítanak elő. Ez a 1,5 millió tonna műanyag 1,5 millió hordó olajba kerül évente. Aki autót vezet, már sejtheti, milyen horribilis összegről lehet szó. Az előállítás során keletkező vegyi anyagok a levegőbe kerülnek. Ehhez még számoljuk hozzá, hogy a PET palackok nagy része a szelektív gyűjtés ellenére is a többi szemét mellé kerül, amivel tovább romlik a helyzet, hiszen azokat onnan már nem válogatják szét. Így alakul a Föld lassan egy nagy szemétkupaccá.
Soha ne igyál palackozott vizet!
Ha a környezetnek és magadnak is jót szeretnél, ne igyál palackozott vizet, hiszen több van az előállítás mögött, mint amennyit látunk. A leírtak csak a töredékét mutatják be annak, amit a nagy cégek a Földdel művelnek a víz előállítása közben, és ha már ez is szörnyű volt, mi lehet még ezen kívül…